ACTIVITATS DIDÀCTIQUES

ACTIVITAT DIDÀCTICA 1: COM HA CANVIAT

Objectius de l'activitat:
  • Treballar amb grups cooperatius.
  • Cercar informació sobre Roses.
  • Conèixer el poble estudiat.
  • Conscienciar a l'alumnat dels problemes medi ambientals del planeta Terra.
  • Adquirir coneixements de competència digital.


Desenvolupament de l'activitat:
Ens trobem amb una activitat que us servirà per fer, a través de la manipulació (per tant, parlem d'un aprenentatge vivencial) una conceptualització de com era Roses antigament i com és actualment a través de dues maquetes, l'activitat consisteix en que els alumnes hauran de crear una maqueta del poble, del qual prèviament hauran buscat informació (a través de llibres, imatges, Internet...) utilitzant materials reciclats que podran portar de casa seva, a més a més dels que disposi l'aula i els que els faciliti el centre.
Es faran 3 grups cooperatius de 5 persones i aquests/es s'encarregaran de representar el poble antigament, en els seus inicis.
Els altres 3 grups cooperatius s'encarregaran de fer el mateix però representant el poble en la seva modernitat, és a dir, tal i com el coneixem avui en dia.

Avaluació:
L'avaluació d'aquesta activitat la faran els propis alumnes de la classe, ja que en grups cooperatius, se'ls passarà una fitxa avaluativa (rúbrica) mitjançant la qual hauran de posar nota als seus companys.
Tanmateix, serà molt important la originalitat de la maqueta, l'actitud davant l'elaboració del treball i la cooperativitat en grup.

Aquesta activitat va dirigida a alumnes de Cicle mitjà.

Ens permet:
Entendre com ha canviat el municipi al llarg dels anys.
Reflexionar el per què dels canvis.
Descobrir que amb materials reciclats també es poden fer activitats d'aprenentatge.

ACTIVITAT DIDÀCTICA 2: COM ÉS

Objectius de l'activitat:

  • Buscar informació utilitzant diversos mètodes (llibres de text, vídeos, imatges, reportatges...)
  • Recollir la informació més rellevant (breu i concreta).
  • Treballar amb grups cooperatius.
  • Veure com ha canviat la badia de Roses (el passat i el present)  per així després poder fer-ne valoracions i crítiques.
  • Conèixer la utilitat de totes les activitats que es realitzaven i es realitzen al voltant de la badia.


Desenvolupament:
La nostra activitat consisteix en què els alumnes tot buscant ells les fonts d'informació, aconsegueixin representar a través d'una plantilla de la badia de Roses (que proporcionarà el/la docent) totes les activitats que s'hi duen a terme, els edificis més rellevants que es troben a la vora etc. Un cop ho hagin representat, de la manera que trobin més adient (ja pot ser dibuixant-ho, creant els edificis amb plastilina o algun tipus de material reciclat...) hauran d'extreure'n conclusions, com per exemple, quin tipus d'activitats es fan, quin tipus d'edifici hi trobem, si varien les activitats a l'estiu i a l'hivern, si han variat les activitats amb els anys, s'hi s'ha construït més o menys...
D'aquesta manera els alumnes podran treure'n les seves pròpies conclusions. Es tracta de que primer, treballin amb el material. El fet d'haver de representar-ho els facilita la familiarització amb el context en el qual treballen, per després així també, poder-ho exposar millor.

Avaluació:
El mestre tindrà en compte que s'hagin aconseguit els objectius proposats. Ja que és una activitat bastant pràctica i són els propis alumnes que s'han d'interessar i espavilar per buscar la informació, el que es tindrà en compte sobretot serà l'esforç i el procés de realització de l'activitat. El mestre en una graella avaluarà de l'1 al 3 els següents apartats: 
  1. S'ha interessat per buscar informació. 
  2. La informació que ha seleccionat és correcta i està ben ordenada. 
  3. Ha treballat adequadament amb el seu grup cooperatiu. 
  4. Ha après els continguts teòrics exposats.
Aquesta activitat també va dirigida al Cicle mitjà.

Ens permet:
Entendre com és el municipi de Roses.
Reflexionar sobre el dia a dia de Roses.


ACTIVITAT DIDÀCTICA 3: DE QUÈ VIVIM?

Us heu parat mai a pensar la diferència laboral que hi ha a l’estiu i a l’hivern en un poble costaner que viu bàsicament del turisme?  Qué passa quan no venen els estrangers?  Hi ha més feina o menys?  Tots els establiments segueixen oberts?

Com les altres activitats, va dirigida a alumnes de Cicle mitjà.

Ens permet:
Entendre de què viu Roses a les dues estacions més diferenciades de l'any (estiu i hivern)
Reflexionar el per què d'aquest canvi econòmic.
Descobrir un nou mètode d'aprenentatge, mitjançant el "joc simbòlic".

Us hem elaborat una activitat on podreu trobar-hi totes les respostes a aquestes preguntes i inclús trobar-ne d’altres que no us havieu plantejat mai. 
ACTIVITAT DIDÀCTICA 4: AVANÇA ENRRERE

A vegades volem estudiar la història d'un poble i ho fem de la frma més complicada, ens referim doncs que passem per alt aquelles característiques i avantatges que ens ofereix el nostre poble. Si Roses compta amb una Ciutadella, perquè no aprofitar-la? Som-hi doncs i entrem en un món que ens farà entendre l'avui de Roses.

Fitxer:Entrada a la Ciutadella de Roses.JPG
Ciutadella de Roses, entrada. Font: google images.

Objectius de l'activitat: 


  • Ser capaç de visualitzar els edificis més importants d'una ciutadella.
  • Relacionar els elements trobats amb la història (etapes, característiques,etc.)
  • Reflexionar sobre la forma i el material que construixen la nostra Ciutadella.
  • Trobar relació amb característiques del poble.
  • Fomentar el cooperativisme i el saber estar fora del centre. 
  • Gaudir del nostre propi aprenentatge.

Desenvolupament de l'activitat

El centre organitzarà una sortida a la Ciutadella de Roses. Al matí s'esmorzarà fora del recinte fins l'hora de l'entrada, aproximadament cap a les 10h. Seguidament, ens esperaran uns guies de Roses, els quals faran que ens dividim en dos grups igualats. A cada grup se li explicaran les mateixes idees i, a partir d'aquestes, els alumnes faran grups de 3 o 4 membres. Un cop fets els grups, hauran d'apuntar les característiques principals de la Ciutadella, ja siguin edificis que la formen, situació d'aquests, etc. Seria convenient que es reflexionés sobre les etapes de la història explicades a classe, per tal d'ampliar la informació. Finalment, els alumnes hauran d'arribar a saber respondre la següent pregunta: Es troben semblances de la Ciutadella amb el poble actual de Roses? Què hi pot faltar al poble perquè s'acabi d'assemblar a la Ciutadella?

Fitxer:Vista interior de la Ciutadella.JPG
Interior de la Ciutadella de Roses. Font: google images


Avaluació:

Es tindrà en compte el comportament i el respecte cap als companys, docents i guia. Serà important la motivació en cada grup. A més a més, l'esforç i l'entusiasme per arribar a resoldre la pregunta final. El mestre avaluarà de l'1 al 3 amb una graella els següents apartats: 

  1. Mostra interés per col·laborar en grup.
  2. S'esforcen per obtenir informació.
  3. Té en compte el respecte cap als altres.
  4. Sap esperar per entrar a la Ciutadella i, un cop dintre respecta aquesta.
  5. Ha trobat característiques i/o edificis importants a la Ciutadella. 
  6. Relaciona les característiques amb etapes de la història i conceptes actuals de Roses.


Ens permet:
Entendre quins canvis a patit la nostra vila i quins elements han deixat de tenir importància i quins es mantenen.
Reflexionar sobre la importància de l'actuació humana.
Descobrir diferents punts de vista i respectar-los mitjançant el pensament i la lògica.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada